Snusmumriken

Dag 9, 10, 11 & 12 – Feber & Orosmoln

 

 

Dag 9

Dagen började med oro. Jag oroar jag ihjäl mig. Igår var jag orolig att tippen inte var definierad nog, men har försökt få in ett mantra att det är bara 9 dagar sedan op. Tippen är svullen som fasiken. Men har en tendens att bli besatt av småsaker, och verkligen övertänka, så det är jättesvårt att vara logisk.

 

Idag har jag oroat ihjäl mig över radixen. Det är alltså den punkt mellan ögonen där näsan “börjar”.

 

 Precis mellan ögonen

 

Innan operationen hade jag tänkt påminna Igor att jag ville ha en markerad panna och början på näsan. Men tänkte sedan – så är det ju på hans datorbild, inte ska jag vara övertydlig. 

 

Såklart nu är näsan svullen, och min markerade radix helt borta. Näsan bara överför från pannan utan början eller slut. Igår när jag kollade i spegeln var det något som störde mig, och idag förstår jag vad. Det ser inte naturligt ut alls.

 

 Svullen & formlös

 

Försöker få förtröstan från realself då jag inte kommer in på plastikoperationsforumets hemsida. Alla kirurger som svarar där säger man blir svullen mellan ögonen och att man ska vänta tålmodigt så ska försöka. Önskar jag hade sagt nåt till Igor igår, men när jag såg min näsa var jag ju i chock. Tänkte det måste vara för att jag är ovan att se mig själv så. Men tror nu det beror just på näsryggen.

 

För att distrahera tankarna gick jag på en promenad. Min första ensam! Det gick sådär. Det är därför denna bloggpost är försenad samt den från operationsdagen. Jag mådde sämre och sämre desto längre jag gick, näsan bultade och jag begav mig hemåt. Kände mig helt orkeslös och konstig. Insåg jag gick från att vara sängliggandes till att plötsligt idag bete mig som om jag vore helt återställd. Kroppen hängde inte med min pigga hjärna.

 

 Ni ser inte mina ögon men gud vad trött jag var... dumt beslut

 

Slutade i sängen där jag tog tempen. Feber. Inte allvarligt men misstänkte det då jag alltid får en känsla av att allt är konstigt, lite på låtsas. En overklighetskänsla.

 

Jobbar imorgon men ska annars inte promenera mer än runt huset. Opererades bara för en vecka sedan. Måste komma ihåg det. 

 

Dag 10

Febern blev bara värre idag. Skulle ha återvänt till arbetet nu, 10 dagar efter operationen. Men det blev inte så. Det är inte en kraftig feber, mild, men tillräckligt för att jag skulle må jättedåligt. Känns mest tungt att skapa till krångel på arbetsplatsen. Mamma känner jag ska vara ledig minst en vecka till, men hoppa verkligen det inte blir så! 

 

TMI-varning igen men försökte få bort lite hårdnat blod/snor och fick också ut ett stygn! Blev helt paff och kollade noga men inget blödde, inga hudbitar som stack ut. Tror det är lugnt eftersom dessa stygn är sådana som löser upp sig själva. Men försök göra bättre än mig – peta inte för mycket i näsan!!! Mvh petar konstant pga perfektionist

 

För alla er veganer därute: fråga vad stygnen är gjorda av till kirurgen. De som löses upp av sig själva är skapta av kollagen från djur, de heter catgut suture men kommer inte från katter, dock från tex får. 


Dag 11

Mår sakta bättre och bättre. Stygnen inuti näsan irriterar ihjäl mig, bakteriedödande salvan är slut så använder nu tops å olivolja. Försöker verkligen vara försiktig, måste påminna mig själv att min näsa har en fraktur! samt attnässkiljeväggen är ju liksom totalt opererad på. Måste vara snäll. Imorgon blir det jobb trots att jag fortfarande känner mig förkyld.


Jag ringde inte kliniken när jag fick feber. Jag var beredd på att det är en möjlig komplikation efter näsplastik. Kroppens immunförsvar är ju nedsatt efter en operation, och med massa saker kroppen ska läka är det lätt att bli febrig.

Om jag hade mått värre, alltså inte kunnat äta/sitta upp hade jag ringt kliniken och meddelat. Men eftersom det ändå var en "mild" feber, tillräckligt hög för att påverka mig men inte till den grad jag blev svårt febrig. Det är möjligt det var en förkylning, och det är inte mycket en läkare flera timmar bort kan göra åt det.

DOCK om febern nu inte hade släppt i eftermiddag hade jag kontaktad kliniken efter några dagar. Då är det möjligt man har fått en infektion, så jag säger inte att man ska strunta i sådana symptom. Men att inte stressa och ta dagen som den kommer. Det gick bra nu, men jag är inte helt återställd än. Alla läker olika, vissa kan jobba efter 3 dagar vissa efter 3 veckor. Ta det lugnt och lyssna på din kropp!

 

Dag 12

 

Första dagen utan tejp! Jobbar i reception och ville inte ha tejp. Det gick superbra i kanske två timmar, sedan började de spänna å bulta. Det liksom "tinglar" i huden. Svårt att förklara. Men det är distraherande och jobbigt även om det inte gör ont. Ska ha tejp imorgon trots jobb.

Det roliga var att två medarbetare inte märkte alls att jag gjort något med näsan! Trots att de visste om det innan. De blev förvånade när jag berättade att kirurgen hade frakturerat näsbenet haha. De trodde det var bara på insidan jag skulle fixa. Så trots att man själv är hypermedveten om näsan är ju andra människor inte det. Så våga er ut trots lite blåmärken och svullnad, det kommer gå bra!

På bilden ovan visar jag att ena näsborren buktar in lite. Har känt lite på näsan idag (försiktigt!!!) å där går det inåt, det känns tydligt men syns inte. Tur. 

Har även märkt en förhårdning på vänstra sidan av näsbenet (sett utifrån vårt perspektiv). Det syns inte men känns! Det är under ögat och hårt men känns nästan som det är rörligt? Har gjort lite googling och det är en vanlig plats för kirurgen att frakturera och därför kan man "känna" att det blir hårt eller till och med att det syns på utsidan! Det kan försvinna av sig själv. Eftersom det inte syns är jag inte orolig men tänker ändå informera min kirurg så han har koll.

 
Min favoritsida av näsan just nu. Kan inte fatta detta är MIN profil.

Bild för jämförelse
 
 
Här är dock det som stressar mig mest. Här är mina två profiler. En älskar jag trots svullnad, den andra gav mig svårt ångest denna morgon när jag tog bort tejpen och såg att det liknade en papegojas näbb. Denna bild är inte tagen då (mådde för dåligt för att dokumentera) utan ikväll. Det ser mycket bättre ut nu vilket tyder på att det innan var svullnad. Men fyfan vad lik den var en pollybeak. Ska skriva lite mer om den komplikationen samt andra jag nojat mig sönder över i ett framtida inlägg. Svårt att hitta svenska källor om alla problem som kan uppstå så ska försöka sammanfatta alla mina sena panik-googlingar av olika problem. 

Men just nu tror jag formlösheten, att "radixen" går direkt till pannan och att toppen är så odefinierad (bad om en definierad tipp vid korta mötet innan op) beror på svullnad. Det är bara 12-dagar efter operation. Men det är tuffare än jag trodde, tror vi alla har överanalyserat våra näsor så det är svårt att bara stänga av det för att man har gått igenom näsplastk! Om något blir det värre. Är just nu i en fas jag analyserar alla andras näsor... det är svårt att sluta tänka. 

Man vet att alla får svullnad men det är som mest tydligt när det är din egen näsa som påverkas. Andras svullnad har jag aldrig tyckt ens ser uppsvällda ut, så därför var det lite svårt att vänja sig vid det även fast man VET att alla opererade går igenom samma sak. 

Vet ni hur man slutar noja? I mina svagaste stunder googlar jag om sekundär näsplastik. Även fast jag är nöjd för VEM VET vad som kan uppstå 2-3 månader efter...

Måste skriva ett inlägg om komplikationer, om än bara för att lätta på min egna börda.

PS. Ursäkta oljig näsa på bilderna, skonsammaste sättet att ta bort tejpen på! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress