Snusmumriken

Dag 4 – Min hudvårdsrutin just nu

När man ser ut som jag gör, kan det vara svårt att ens orka bry sig. Men har fått det i system att även om jag mår jättedåligt försöka ta hand om min huds basic needs.

1. ANSIKTSRENGÖRING
 
Thank You Farmer Back to Iceland Cleansing Water

Nu kan de flesta av oss efter näsplastiken inte få gipset vått och därmed ej tvätta ansiktet på minst 7 dagar. Jag har oljig/kombinationshy och tanken skrämde slag på mig. Jag tvättar inte ansiktet bara en gång utan kör metoden “double cleansing” – först en olje-baserad rengörare och sedan en vanlig.

 

Nu var detta inte möjligt. Jag visste det fanns våtservetter och micellar waters som kunde rengöra ansiktet utan att tillsätta vatten. Problemet var att jag inte hade mycket övers för varken servetterna eller micellar waters i butiken. De fick liksom inte bort sminket + lyckades irritera huden. 

 

Jag valde att prova en helt ny produkt, det är en micellar water men från Sydkorea. Jag var intresserad då jag ville ha något som inte bara rengjorde huden utan var också bra för den. Efter att ha läst miljoner olika recensioner landade jag på två stycken – men bara en hann komma innan operationen.

 

Denna clearing water funkar perfekt för att rengöra min feta hy både morgon och kväll. Testade den även på vattenfast mascara innan operationen och det funkade bättre än någon annan micellar water jag har provat innan. Rekommenderar starkt att hitta ett icke-vatten alternativ för dina dagar med gips: micellärvatten eller servetter.

 

2. HIRUDOID KRÄM 

 Hirudoid

Den bästa krämen! Är övertygad att eftersom jag använt det här från dag 1 så har blåmärkena varit mindre än de skulle varit. Duttar försiktigt på med rena fingrar eller tops.

 

3. SERUM

 Benton Snail Bee High Content Essence

Har fokuserat på att bara vara så snäll mot huden som möjligt under denna period. Inga syrror, utan lite klassisk snigel-ingredienser i hudvården för att påskynda läkandet.

 

4. FUKTKRÄM

 Cosrx Oil-Free Ultra-Moisturizing Lotion (with BIrch Sap)

Desto viktigare även trots man har oljig/kombinations-hy att återföra fukt till huden. Mycket stressigt för den med operation och dålig kost. Här använder jag en kräm med björksav som ingrediens – bra mot klåda och för läkandet.

 

5. ÖGONKRÄM

 Paula's Choice Resist Anti-Aging Eye Cream


Mina ögonlock är snustorra i jämförelse mot resten av huden på ansiktet, så på kvällarna applicerar jag en tjock ögonkräm.

 

När jag återfår orken eller när gipset tas bort ska jag försöka börja exfoliera lite skonsamt igen, men just nu är denna rutin allt jag klarar av. 

 

LÄPPARNA

 LUSH Lip Service & The Ordinary Rose Hip Seed Oil

 

Första två dagarna var mina läppar ok, men nu börjar de bli sämre. Kan bara andas genom munnen och de är skrynkliga och torra. Rekommenderar ett läppbalsam som inte bara ger skyddande lager, utan även återfuktar och behandlar huden. LUSHs “Lip rescue” är den enda som funkar för mina eksemiga läppar.

 

På kvällarna applicera jag också lite olja på dem, för att riktigt låsa in fukten. Just nu använder jag the Ordinary's Rosehip Oil.

 

HÅRET

 LUSH No Drought Dry Shampoo

Nu är det bara igår kväll jag lyckades finna orken att borsta igenom min fläta jag haft i håret sedan operationsdagen och applicera torrschampo. Men gud vad jag älskar detta torrschampo! Håret blir inte knastrigt utan känns ärligt talat fräschare efter användning, samt att den genom någon sorts magi inte syns mot mitt mörbruna hår. Rekommenderar!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress