Snusmumriken

Dag 15 – Hudvårdsrutin 2.0

Idag har jag bara chillat, inge jobb och näsan bultar/spänner inte alls? Kanske finns ett samband. Hmm.

Inte mycket har hänt näsväg men kan berätta att min hudvårdsrutin har uppdaterats lite! Jag kan nu tvätta ansiktet utan att oroa mig för gipset (hurraaaaa), och använder bara micellar water för att ta bort smink, brukar använda rengöringsolja men den löser upp tejpen så försöker hålla den borta från nosen.
 
Då vi ska snacka hudvård är detta bilder utan redigering. (Märk dock att profilerna är fortfarande assymentriska augh)

Min hudtyp är kombination/oljig, alltså normal på kinder men oljig t-zon. Men mina tips om solskydd nedan gäller alla hudtyper! 

 

FINNAR

Min hud var inte den fräschaste efter en vecka utan att tvätta ansiktet. Jag får lätt 'closed comedones' alltså tilltäppta porer, whiteheads (finnar) å blackheads vart som helst - inte bara näsan.

 

Efter gipsborttagning började jag använda syror och retinol på ansiktet. Jag applicerar all hudvård med bomullsrondeller för att inte smutsa ner tejpen i onödan. 

 

Syror är bra för de exfolierar huden utan att använda skrubbar, som kan irritera å skada frisk hy. Dock måste man ha solskydd varje dag när man använder dem.

AHA-syra från COSRX, Retinol & BHA-syra från Paula's Choice

 

På grund detta har jag slutat å kommer förmodligen inte börja på ett långt tag använda syror på näsan. Den är extra känslig nu, men utöver det är den extra känslig för solen. Jag vill inte riskera skada näsan nu under sommaren.

 

Om du har fått finnar/acne under återhämtningen prata med din kirurg - vilka produkter är ok att använda? Kan han till och med kanske skriva ut något bra? 

 

Trots min feta hy har jag inte fått nån breakout (än). Planerar när tejpen åker av att behandla tilltäppta porer med olja. Oljan kan 'dra upp' skonsamt det som täpper till porerna eftersom det är också olja, lösa upp det och när du tvättar av det ser porerna renare ut. Finns mycket att läsa om man googlar oil cleansing method. Det är ett skonsamt sätt att hantera fet hy å finnar på. 

 

Här är en lista på vilka oljor som passar olika hudtyper.

 

 Rengöringsolja med mineraloljebas från Kose Softymo

Jag använder denna Deep Cleansing Oil för att tvätta ansiktet. Ibland mandelolja från Apoteket om jag vill massera försiktigt enligt oil cleansing metoden.

 

MASKER

Då min hud som sagt inte älskade gipset har jag också använt mig av lermasker. Det är ett skonsamt sätt att också behandla tilltäppa porer. Man stryker på 10-15 minuter och tvättar av, inget som irriterar eller kan skada. 

 


Lermask från Innisfree som alldrig torkar ut och är så behaglig att använda!

Men vilken lermask som helst funkar! Men torra hudtyper skulle nog gärna kombinera lermasker med fuktgivande masker.

 

SOLSKYDD

Även om du inte använder syror - skydda ansiktet! Speciellt näsan!

 

Har ern armé av soldskydd men för dagligt bruk använder jag dessa från Bioré, COSRX och A'Pieu.
Från Korea/Japan då jag inte klarar av hur tjocka solkrämerna i affärerna är här.

 

Man kan tro att bara för att vi bor i Sverige blir vi inte påverkad av solen. Tyvärr är strålningen inte baserad på sol eller moln. Så länge det är ljust finns det strålning. 

 

Även om skillnaden mellan spf 30 å 50 är liten, känns det bara bäst för mig mentalt att använda spf 50. Jag använder den över hela ansiktet å halsen, samt de delar av näsan som syns. Om ni har ärr, tex runt näsborrarna eller mellan näsborrarna (columellan) är det extra viktigt att ha spf så ärren läker fint och inte blir hypo/hyperpigmenterade. 

 

 
Silikon är fantastisk för ärr, denna salva kombinerar vård med SPF. 

 

Ditt framtida jag kommer tacka dig! Solskador och påskyndat åldrande är inget man märker nu - men om tjugo år. 

Denna bild kommmer härifrån. Den visar en man som har kört lastbil i 20 år – den ena sidan av ansiktet närmast rutan har föråldrats mer än den andra. 
Anonym

Hej jag heter Johanna Nygren
Är så nyfiken på hur du tycker att din näsa är idag 2020. Har ngt förändrats? Är du nöjd? Är ngt dåligt?
Enormt tacksam för svar
Mvh Johanna

Anonym

Hej jag heter Johanna Nygren
Är så nyfiken på hur du tycker att din näsa är idag 2020. Har ngt förändrats? Är du nöjd? Är ngt dåligt?
Enormt tacksam för svar
Mvh Johanna

Anonym

Hej jag heter Johanna Nygren
Är så nyfiken på hur du tycker att din näsa är idag 2020. Har ngt förändrats? Är du nöjd? Är ngt dåligt?
Enormt tacksam för svar
Mvh Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress